noun_Email_707352 noun_917542_cc Map point Play Untitled Retweet Group 3 Fill 1

Ny rapport viser hvordan folk i Norden planlegger å ta opp lån i sommer – renter og kundeservice er avgjørende når man skal velge långiver

04 juli 2024

Tietoevry Bankings Sommerlånebarometer viser at 26 prosent av svenskene, 32 prosent av nordmennene og 44 prosent av finnene vurderer å ta opp lån i sommer. Å ta opp lån til reiser, oppussing og ulike aktiviteter er spesielt populært. Renten er den viktigste faktoren når folk velger hvor de vil ta opp lån, etterfulgt av tillit til utlåner og kundeservice. Undersøkelsen viser også at folk er lojale mot sin nåværende bank eller långiver.

Tietoevry Banking har undersøkt holdningen til sommerlån i Sverige, Norge og Finland. Totalt 3043 personer deltok i en undersøkelse utført av YouGov. Resultatene viser betydelige forskjeller mellom landene i hva de planlegger å bruke lånene til.

– Vi lanserer årlig Lånebarometeret som en tjeneste til våre bankkunder, innbyggere og bransjen. I Finland og Norge topper oppussing av hus listen over grunner til å skaffe seg lån, mens svenskene låner penger for å finansiere sommerturer og aktiviteter. Interessant nok låner dobbelt så mange i Finland i sommer penger for å gifte seg sammenlignet med Sverige, sier Pär Johansson, kredittsjef i Tietoevry Banking.

Sverige – rekordmange vurderer sommerlån

Mer enn én av fire svensker (26 prosent) vurderer å ta sommerlån. Dette er det høyeste antallet siden undersøkelsen først ble gjennomført i 2018 av Tietoevry Banking. Populære formål inkluderer reiser (9%), renoveringer (6%) og aktiviteter (6%).

– Den utfordrende konjunktursituasjonen fortsetter, med fortsatt høye renter og høy inflasjon det siste året. Vi ser at flere svensker velger å låne penger for å finansiere sommerturer og aktiviteter. En styrket reisetrend og en svak krone spiller en betydelig rolle når reiselivet topper årets liste, sier Pär Johansson.

Finland – i tet på sommerlånvurderingerI Finland er interessen for sommerlån enda høyere. Der vurderer 44 prosent å ta opp et sommerlån. Selv om vi har sett et fall fra år til år på 1% siden 2022. I likhet med Norge topper oppussing av hus listen (15%), men i motsetning til de andre landene er shopping (13%) nummer to på listen. Dobbelt så mange låner penger i sommer i Finland for å gifte seg enn i Sverige.

Norge – tar seg opp igjen i lånetrenden

I likhet med de siste årene faller Norge mellom nabolandene. Der er det 32% av folk som planlegger å ta opp lån i sommer. I fjor så vi det første fallet i sommerlåntakere siden 2018, men tallene har mer enn hentet seg inn igjen. Årets 32 prosent er en økning på 3 prosent fra i fjor. I Norge topper oppussing (13%) listen for utgifter, etterfulgt av feriereiser (9%).

Det er dette som er viktig når du skal velge långiver – lojaliteten råder blant nordiske forbrukere

I Sverige planlegger flertallet (51 prosent) av de som vurderer å ta opp et sommerlån å gjøre det med sin nåværende bank eller långiver. I Finland er dette tallet enda høyere, der velger 70  sin nåværende bank eller utlåner. I Norge foretrekker imidlertid under halvparten (46 prosent) å bli værende hos sin nåværende bank eller långiver.

Det er også en betydelig andel i alle de tre landene som ville valgt en ny nettbank med kun digital kontakt. I Sverige er dette tallet 26 prosent, mens det er 20 prosent i Norge og 12 prosent i Finland. Økende aksept av digitale banktjenester og alternative långivere er tydelig, noe som gjør kundeservice til en avgjørende faktor når du velger en utlåner.

– Renten er det viktigste aspektet for forbrukerne i Norden, men lojaliteten til deres nåværende bank er sterk. Samtidig ser vi at rask behandling og profesjonell service kan være avgjørende for forbrukernes beslutninger, spesielt ettersom nye digitale alternativer blir mer akseptert, sier Pär Johansson.

Les mer og last ned rapporten her: https://www.tietoevry.com/en/campaigns/2024/summer-loan-barometer-2024/

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Tietoevry Newsdesk, news@tietoevry.com, +358 40 5704072

For mer informasjon